Jdi na obsah Jdi na menu
 


      Fotogalerie k příspěvku

           Historie železnic ve Slovinsku se začala psát přibližně v době, kdy i na našem území vznikaly první parostrojní železnice. První tratí, postavenou na současném území Slovinska byla trať z rakouského Grazu přes Maribor do Ljubljany, postavená a zprovozněná v letech 1846 – 49. Trať byla postavena jako hlavní trať spojující Vídeň s Terstem, který byl v té době důležitým přístavem Rakouské monarchie. V roce 1858 se tato trať stala součástí sítě Jižní dráhy (Südbahn-SB).

V roce 2000 založil přednosta stanice Šentjur (Svatý Jiří) pan Michael Bučar v opuštěném skladišti stanice malé muzeum pod názvem Jižní dráha- Šentjur. Postupně zde shromáždil za pomoci dalších fandů velké množství historických předmětů z oblasti železnice. V současné době se ve skladišti nacházejí tři místnosti, ve kterých jsou umístěné sbírky muzea. Centrální místnost je tvořena jako dopravní kancelář se zabezpečovacím zařízením. Za stolem výpravčího sedí figurína představující výpravčího ve službě. Na stole je dopravní deník, grafikon, psací pomůcky, telefony, razítka i předpisy. Řídící přístroj elektromechanického zabezpečovacího zařízení je podobný našim, jen voliče kolejí jsou tvořena namísto jezdce v reliéfu stanice pouze kličkami pro jednotlivé dopravní koleje. Nechybí zde také termion se slušnou zásobou kartónových jízdenek. Na stěnách je velké množství fotografií nádraží, plánů budov i kolejišť patřících Jižní dráze. Na věšácích je několik uniforem a čepic z období bývalé Jugoslávie i se znaky JŽ doplněnými v té době nezbytnou červenou hvězdou. Ve druhé místnosti označené „Přednosta stanice“ se nacházejí další části sbírek, tvořené předpisy, tiskopisy, součásti zabezpečovacího zařízení i lokomotiv. Tato místnost je zároveň také depozitářem se skříněmi plnými předpisů, plánků a dalších železničních tiskovin. Zároveň je zde několik regálů s uloženými fotografiemi lokomotiv, vozů, nádraží i železničářů z různých období železnic bývalé Jugoslávie, kterých je v muzeu více jak 15 tisíc. V přihrádkách stolu jsou ukryty další poklady, např. kotelní štítky z parních lokomotiv, různé tiskopisy, originální razítka a další relikvie. Třetí místnost je v současné době v úpravě a zde bude během krátké doby využito hlavně fotografií lokomotiv z depozitáře. Sbírka je doplněna řadou modelů lokomotiv, vozů i budov, mezi nimiž se nachází i model původní budovy Šentjur.

Před muzeem je umístěna parní lokomotiva, označená číslem 62-324, vyrobená v továrně Djuro Dakovič ve Slavonském Brodu v padesátých letech minulého století. Poslední působiště této lokomotivy byla vlečka chemického závodu v Kidričevu. Pomník je doplněn vodním jeřábem bývalé Jižní dráhy. Proti vandalům je tento pomník oplocen vysokým plotem, přístup k němu je uzamčenou brankou, kterou pan Bučar, který dělá v muzeu i průvodce ochotně na požádání otevře. Vedle výpravní budovy Šentjur jsou umístěna mechanická návěstidla a závory a o několik set metrů dále původní stavědlo, které je též součástí muzejní expozice.
                                                                                        Pavel Stejskal

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář