Jdi na obsah Jdi na menu
 


Otevření Městského muzea v České Třebové

29. 9. 2012

             V sobotní dopoledne dne 29. září 2012 bylo slavnostně otevřeno Městské muzeum v České Třebové. Město dostalo stálou budovu pro muzejní sbírky, které se do té doby skladovaly v depozitáři. Vyvrcholilo tak 124leté úsilí muzejního spolku, lidí, kterým historie a tradice města nebyla a není lhostejná. Město muzeum jako objekt nikdy nemělo, většinou byly sbírky, které se z pochopitelných důvodů neustále rozrůstaly, uschovány v depozitářích. Přesto mnohdy se nacházely v nedůstojných a nevyhovujících prostorech. Úsilí četných správců a dobrovolných pracovníků se zdálo být marné. Město mělo jiné priority, stále chyběly finanční prostředky i vhodné prostory. Po roce 1989 město získalo objekt v domě č. 11 v Klácelově ulici, se kterým se počítalo pro muzeum. Ale dlouholetý soudní spor o vlastnictví budovy zdržel realizaci muzea. V roce 2009 spatřil světlo světa projekt na výstavbu muzea spojením domu č. 11 s dosud nevyužitou a nevábnou prolukou u domu č. 9. S využitím dotace evropských fondů z Programu ROP NUTS II Severovýchod začala stavba v roce 2011. Město obdrželo dotaci z fondů ve výši 29,37 mil. Kč. Stavbu realizovala firma První litomyšlská stavební a.s. Vyvrcholení celé investice, která stála 33 291 374 Kč (rozdíl proti dotaci jde z rozpočtu města) bylo tedy výše uvedenou sobotu. Za účasti regionálních politiků, poslanců, senátorů, rady města, zástupců patronátních měst a dalších pozvaných hostí, byla po přednesených projevech přestřižena páska a muzeum tak otevřeno.

01.jpg
Pracovnice muzea a zástupci města a politici před novou budovou muzea.

            Mottem celé muzejní expozice je: „Do České Třebové železnicí, autem, vzduchem a lodí“. Tomu je uzpůsobena stálá expozice muzea, neboť se jedná o charakteristické dopravní prostředky, z hlediska historie města. Železnice utváří tvář města téměř 170 let, pro silnice v České Třebové vzniklo a vyrábělo se populární vozítko Velorex, létáním a konstrukcí letadel se zabýval rodák, akademický sochař František Formánek. Jen voda je trochu fikce, ale Česká Třebová měla být významným přístavem při uskutečnění plánovaného průplavu Dunaj – Odra - Labe. Místo zde najdou i nestálé expozice ve výstavních prostorech muzea. V objektu je také badatelna a přednáškový sál, který bude využíván i při zasedáních města.

02.jpg
Přihlížející veřejnost, vlevo zástupci partnerských měst.

            Z našeho zaměření nás bude zajímat expozice historie železnice v České Třebové, které je věnováno 1. podlaží budovy č. 11. Zde najdeme celou řadu exponátů z historie železnic. Hned při vstupu do expozice najdeme modely historických vozů z roku 1845 a pohled na město v roce 1845 s polohou prvního nádraží. Na stěnách jsou pak panely s dokumenty a fotografiemi vývoje nádraží v České Třebové. Na multifunkční obrazovce si návštěvníci mohou navolit hned několik témat prohlížení historických fotografií. Dále je zde velice precizně zpracovaný model výpravní budovy z roku 1895.

03.jpg
Starosta města při zahajovacím projevu.

             Další části expozice pak vévodí modelové kolejiště ve velikosti TT. To představuje pohled na českotřebovské nádraží v roce 1925. To již stála nová výpravní budova a osobní nádraží mělo téměř současnou podobu. Na kolejišti projíždějí v určeném intervalu vlakové soupravy. Zatím zde „krouží“ pouhé tři soupravy, ale v plánech muzea je rozšíření provozu o další vlaky, jakož i další oživení pomocí celé řady doplňků, postaviček a drobnějších budov.  V další části expozice je pohled do pokladny ČSD ve třicátých letech, dokonce můžeme určit rok i měsíc. Na stole pokladníka leží Věstník Československých státních drah, který oznamuje úmrtí prvního československého prezidenta – Tomáše Garrigue Masaryka. Ten zesnul 14. záři 1937. Od pokladny pak lze vstoupit do osobního vozu, jaký jezdil na našich železnicích až do 70. let minulého století. Zde si zájemci mohou sednout do kupé, za oknem na obrazovce ubíhá krajina, nebo lze zvolit další programy o železnici. Vagon zde není z pochopitelných důvodů celý, je to jen segment, ale navozující plně atmosféru cestování minulého století. K doplnění celé expozice je několik figurín v uniformách železničářů z různých období drah. U východu z expozice pak návštěvníci mohou absolvovat kvíz se slangu železničářů. Časem ještě přibude kvíz z přezdívek lokomotiv.

04.jpg
Zleva ředitelka muzea Mgr. J. Voleská, senátor Ing. V. Cempírek, starosta města J. Zedník, místopředseda Evropského parlamentu Ing. O. Vlasák, radní Pardubického kraje ing. R. Línek a Judr. M. Netolický a poslední je zástupce stavební firmy První litomyšlská a.s.

              Město má nyní své muzeum, důstojný stánek historie, výstavní prostory, studovnu a konferenční sál. Nyní nezbývá než popřát pracovnicím muzea mnoho spokojených návštěvníků, nejen místních, ale i odjinud. V muzeu je opravdu na co koukat, rozšířit si obzory o věci, které ani Českotřebováci mnohdy netuší. Klácelova ulice dostala novou podobu, ve které se prolíná historický objekt č. 11 s novou, moderní budovou. Zanikla nedůstojná proluka, která sloužila jako neveřejné WC hlavně při dnech sportu a k občasným černým skládkám. Také radní města nyní budou moci důstojně zasedat a projednávat další rozvoj České Třebové.    
                                                                                       Pavel Stejskal

05.jpg
Projev starosty města, za ním pracovnice muzea.

06.jpg
Reditelka muza Mgr. J. Voleská při projevu.

07.jpg
Slavnostní přestřižení pásky k otevření muzea.

08.jpg
Přestřižené pásky v rukou ředitelky muzea Mgr. Jany Voleské a dalších hostů.

09.jpg
Expozice muzea věnovaná sochaři Františku Formánkovi, českotřebovskému rodákovi, jehož zájmem bylo i letectví.

10.jpg
Expozice věnovaná projektu plavebního kanálu Dunaj – Odra – Labe.

11.jpg
Expozice věnovaná sourozencům Stránským a jejich nejznámějším dílům, vozítkům Velorex.

12.jpg
Starosta J. Zedník s ředitelkou muzea Mgr. J. Voleskou a Ing. O. Vlasákem v debatě před kolejištěm v železniční expozici.

13.jpg
Pohled na kolejiště, představující stav v roce 1925.

14.jpg
Model budovy z roku 1924 je precizně vyrobený.

15.jpg
Pohled na budovu od Padevětu.

16.jpg
Na kolejišti jezdí parní lokomotiva 423.0 s osobním vlakem.

17.jpg
Pohled na kolejiště.

18.jpg
Model České Třebové z roku 1845 s naznačením polohy nádraží.

19.jpg
Model výpravní budovy z roku 1895, pohled od kolejí.

20.jpg
Model výpravní budovy z roku 1895, pohled od města.

21.jpg
Pokladna a vstup do vozu, který hlídá výpravčí.

22.jpg
Figurína v uniformě průvodčího z počátků provozu železnic.

23.jpg
Kupé osobního vozu navozuje návštěvníkovi cestování vlakem.

24.jpg
Stejné kupé krátce po instalaci v muzeu.

25.jpg
Kvíz v železničářském názvosloví.

26.jpg
Ještě jeden pohled na kolejiště.

27.jpg
Pohled do části železniční expozice.

28.jpg
Otevření muzea se zúčastnily i další typy Velorexů. Zaparkovány jsou tři z nich před expozicí Bratří Stránských, které se již nyní přezdívá Velorexárna.
 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Nepříjemné pochybení

(Vlastimil Hruška, 30. 9. 2012 1:57)

Nevím, kdo vám to nakukal, ale na snímcích je Ing. Oldřich Vlasák, místopředseda Evropského parlamentu a ne ing. Z.Vašák.

Re: Nepříjemné pochybení

(Jiří Štembírek, 30. 9. 2012 11:10)

Velice se omlouváme za tento omyl a děkujeme Vám za upozornění. U fotografií by to už mělo být správně. Ještě jednou se omlouváme.

Re: Re: Nepříjemné pochybení

(Vlastimil Hruška, 30. 9. 2012 16:51)

Díky za rychlou reakci, ale bohužel nebylo vše ještě opraveno. Na fotografii "Starosta J. Zedník s ředitelkou muzea Mgr. J. Voleskou a ing. Z. Vašákem v debatě před kolejištěm v železniční expozici" je opět Ing.O.Vlasák a u fotografie "Přestřižené pásky v rukou ředitelky muzea Mgr. Jany Voleské a zástupců Pardubického kraje" taktéž.